Trafiekcijfers maart 2012

 

Vergelijking tussen de periode Mar 2011 en 2012

2011
2012
Verschil
Commercieel:
238
223
-6,3%

 

 
2011
2012
Verschil
Bewegingen: 4.026 2.829 -29,7%
Passagiers: 12.463 11.623 -6,7%
Vracht/ton: 6.217 4.463 -28,2%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Mar 2011 en 2012

2011
2012
Verschil
Commercieel:
691
619
-10,4%

 

 
2011
2012
Verschil
Bewegingen: 8.912 7.074 -20,6%
Passagiers: 29.268 27.486 -6,1%
Vracht/ton: 17.952 13.606 -24,2%

 

Commentaar:

Helaas stellen we vast dat onze verwachtingen bevestigd worden: een barslechte maand.

Om niet in herhaling te vallen, maken we er niet veel woorden aan vuil.

De redenen van de slechte vrachtresultaten zijn bekend: de Egyptische markt heeft zich nog steeds niet hersteld na de politieke strubbelingen; Allied Air deed het in maart 2012 wat rustiger.

De hoofdreden van de achteruitgang ligt echter bij de overheid, die er tot nog toe niet in slaagde nieuwe trafieken aan te trekken.

Uit goede bron vernemen we dat de hogere overheid geen nieuwe initiatieven steunt, in afwachting van de toezegging van het beheercontract aan EGIS uit Frankrijk.

Zoals de voorbije maanden werd ook in maart de zetelcapaciteit van Jetairfly beperkt door het inzetten van een Boeing 737-700. Er landde ook minder general aviation, zodat het aantal vervoerde passagiers 6,7% lager uitviel dan in 2011.


Voor de maand april zien we voorlopig enkele lichtpuntjes: twee "verloren zonen" zijn terug naar Oostende gekomen, nl. Africa West en TMA Libanon.

We zullen het vel van de beer echter niet verkopen vooraleer hij geschoten werd. Volgende maand hopen we een verbetering van de cijfers te kunnen melden.